Skuffet Hagen tapte saken om gullpensjon i lagmannsretten





Tore Christiansen · Toppkommentator · Jobber for Retired



VG 25.6.2015


Ikke bare brudd på Grunnlovens §97 men også kontraktbrudd iflg. internasjonal lov om ALTERATIONS. Endringer i en kontrakt som har til hensikt å gjøre utfallet mindre gunstig for den klagende part ,uten samtykke,gjør kontrakten ugyldig. 



Hadde selv et liknende,ulovlig utfall i.flg. §97 om tilbakevirkende kraft og forutsigbarhet. Mottok en ´kontrakt´fra Likningskontoret at jeg ikke lenger var skattepliktig til Norge ved flytting permanent til Brasil i 2003 samt at min pensjon nå skulle utbetales uten skattetrekk.



Likevel,som kjent,kom kildeskatten på 15% i 2010,hele 7 år etter min avreise,og min allerede avkortede minstepensjon ble fra første dag trukket med 15% i Norge før utbetaling i Brasil. Dette er også et klart brudd på "de fire rettighetene" lovfestet av ECHR som Norge har underskrevet. Det gjelder bl.a flytting over landegrenser samt ekteskap i utlandet. I begge tilfeller har staten ingen rett til å beslaglegge en borgers eiendom. Min opparbeided pensjon ER min eiendom.


Fort å gjøre statens overgrep enda verre,heter det i skatteavtalen mellom Norge og Brasil fra 1980 under FORSKJELLSBEHANDLING: En borger som har intekt under skattegrensen i det ene land,kan ikke pålegges en verre byrde i det annet land,under de samme omstendigheter. M.a.o. er du som minstepensjonist fritatt fra skatt i det ene land,skal du heller ikke betale skatt i det annet land selv om skattegrensene er forskjellige.



Det er min erfaring og oppfatning at skatteembedsverket lager sine egne lover som regjeringen ikke har kompetanse til å motsi. Hagen sloss for et lovfestet prinsipp som gjelder ALLE pensjonister men får størst betydning for minstepensjonistene i utlandet.