The Otium Post

The Otium Post

06/12/2013

Demokratiet i fare.



DEMOKRATIET I FARE

Flertallet i Stortinget er bastet og bundet opp av Regjeringen og ikke minst Finansdepartementet,men dette var ikke hensikten med vår grunnlov. Opposisjonens utfordring av regjeringen skal holde seg til det konstitusjonelle, skal påpekte svikt i oppfølgingen av stortingsvedtak, brudd på opplysningsplikten og ringeakt for opposisjonen. Det er Stortinget som skal styre Regjeringen og Finansdepartementet,ikke omvendt.

Jeg er meget bekymret over hvor lettvint det er å slette lovverket for regjeringen. Det er gode grunn til at lovverket skal være tungrodd så man får tenke seg grundig om før man foretar endringer. Odelstinget og Lagtinget ble oppløst i 2007. Det er den største endringen i Grunnloven som er gjort i forhold til Stortinget siden 1814. Dette ble gjort for å gi regjeringen frie tøyler til å herse med borgerne som de ville.

Tidligere gjaldt følgende lover for å beskytte borgernes rettigheter:
«Regjeringen kan ikke gripe inn i «borgernes rettsfære» uten hjemmel i formell lov, dvs. lov som er vedtatt av Odelstinget og Lagtinget. At regjeringen ikke kan pålegge enkelt personer plikter eller redusere deres rettigheter uten lovhjemmel følger av legalitetsprinsippet som er en del av forfatningsreglene. Regjeringen kan ikke uten formell lov fatte forvaltningsvedtak som bare gjelder bestemte personer.»

Minstelønnsregelen ble også fjernet fra rettighetene til minstepensjonistene som er bosatt i utlandet,

Loven om kildeskatten som bærer H.M. Kongens segl ble i ettertid endret av finansministeren uten referanse til Stortinget. Skattedirektoratet i form av et direktiv av 09.07. 2009 (endret 13.09. 2009) endrer på lovteksten i Ot.pr.p. 20 (2008-2009). Det er Skattedirektoratet som er gitt forvaltningsansvar for gjennomføringen av kildeskatten. Såvidt man kan registrere, er det første gang at et direktoratet gis et departementalt forvaltningsansvar i en sak.

Dette systemet gjør stortingsrepresentantene til nikkedukker for regjeringen.

Brudd på god forvaltningsskikk i Stortinget fikk faktisk katastrofale følger for Lyng-regjeringen på 60-tallet. Det samme gjaldt Kings Bay saken og regjeringen Gerhardsens som måtte gå på DEN saken, som også hadde visse likheter.

Carsten Five sa  det slik under forrige Regjering:

Ingen makt er lenger i stortingssalen. Siden vi har en rødgrønn flertallsregjering er egentlig Stortinget fratatt all makt. Alle viktige beslutninger er flyttet til regjeringen. Når regjeringen har fattet sin beslutning, er saken avgjort. Stortingets flertall må gjøre som regjeringen vil, uansett hva opposisjonen mener.

Stortinget som skulle være den høyeste folkevalgte myndighet i Norge, er egentlig avsatt nå når vi har den rødgrønne regjeringen.

Det spiller ingen rolle hva stortingsrepresentantene mener. Det er kun regjeringens vilje som teller. Når regjeringen har bestemt seg, må representantene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti stemme slik regjeringen har bestemt. Ellers blir det regjeringskrise. Det vil si at regjeringen sprekker og går i oppløsning.

Hva slags demokrati er egentlig dette? Er Stortinget nesten overflødig? Er det noen grunn til å behandle sakene i Stortinget – når regjeringen allerede har bestemt hva resultatet skal bli?

Det må være utrolig kjedelig å være stortingsrepresentant for et av regjeringspartiene nå. Du får klar beskjed hva du skal mene og hva du skal stemme. Noe eget initiativ er det ingen grunn til å ta, hvis ikke regjeringen – Overhuset – er enig. Stortingets medlemmer har en stilltiende avtale seg imellom om ikke å prosedere hverandre i Riksretten.   Slik er det hele blitt låst.

Litt morsommere er det å sitte i opposisjon. Men hva du mener og stemmer spiller likevel ingen rolle. Det er Regjeringens/Finansdepartementets vilje som blir resultatet uansatt.

-----------------------------------------------------------




Enda verre har det blitt. Nå ligger den endelige ratifiseringsmakten hos skattevesenets skattelovgiver, som overkjører både Regjeringen og Stortinget.

Stortingets kontrollorgan burde etter mitt syn bestå av en gruppe KYNDIGE representanter som kan fungere uavhengig av press fra regjeringen. Denne gruppen må også ha tilgang til en advokat i skattelovrett. ALLE proposisjoner fra finansdepartementet må først gjennomgås av denne gruppen før den sendes til regjeringen for ratifisering. Dagens ordning hvor regjeringsmedlemmer med liten eller ingen erfaring i skattelovrett samt andre vektige elementer i den endelige ratifiseringen skal ha det siste ordet, "henger ikke på greip".

Denne uheldige kulturen som har vokset frem må for alles del opphøre snarest for å gjenvinne den opprinnelige hensikten med vårt demokratiske styresett. Husk, neste gang kan det være ditt PARTI som lider under samme tilstander.



Administrator
THE OTIUM POST








No comments:

Post a Comment

Enter your comments here: