The Otium Post

The Otium Post

12/03/2014

Intet svar eller resultat etter bønn til vår nye regjering!

Intet svar eller resultat etter bønn til vår nye regjering!


Attention: Statsminister Erna Solberg
Attention: Finansminister Siv Jensen

epost opprinnelig sendt 6 nov 2013

Dere har begge lovet å gjøre en grundig gjennomgang vedr. kildeskattens annvendelse for
pensjonister bosatt både innenfor og utenfor EU,og avventer med spenning deres avgjørelse.

AP har meget behendig fjernet uttrykket ´minstepensjonist´ fra deres politiske korrekte
vokabulær,noe som har fått katastrofale følger for de svakeste i samfunnet,nemlig minstepensjonistene bosatt I utlandet.

Jeg giftet meg i Norge med en Brasiliansk statsborger og av hennes familiehensyn
valgte vi å bosette oss i staten Sao Paulo,Brasil,og er således ingen ´skatteflyktning´. Min tidligere,avdøde kone var Engelsk statsborger og vi var bosatt i England i flere år uten forfølgelse av skattevesenet.

Som minstepensjonist i Brasil er jeg frattatt ALLE rettigheter og har siden 2010 blitt tvangstrukket 15% av min allerede avkortede pensjon grunnet at jeg ble ´født for tidlig´, før Folketrygdens stiftelse i 1967. Jeg er også fratatt medlemskap i Folketrygden samt retten til å benytte meg av minstefradragsbeløpet. Jeg får utbetalt NOK 9.200.- etter trekk av 15% kildeskatt,som vi begge skal kunne leve av. Av min Norske pensjon skal jeg betale 22.5% skatt i Brasil.
  
1. Pensjon til gjenlevende ektefelle
Gjenlevende ektefelle må som hovedregel være medlem i folketrygden. I visse tilfeller kan det bli gjort unntak fra regelen. Avdøde må i de siste tre årene fram til dødsfallet ha vært medlem i folketrygden. I visse tilfeller kan det bli gjort unntak også fra denne regelen. Gjenlevende ektefelle som ikke oppfyller vilkårene for å få gjenlevende pensjon, kan ha rett til overgangsstønad i en omstillingstid etter at ektefellen døde.  Dette er jo også helt UTROLIG!  Bor vi i Norge hvor jeg har GRATIS medlemskap i Folketrygden,er hennes levegrunnlag sikret. Bor vi utenfor Norge må hun leve i sult- og nød etter min bortgang,UTEN ett øre i pensjon.   Forstå det den som kan!


2. Gjenlevendepensjon ved flytting til et land utenfor EØS-området og uten trygdeavtale med Norge

Folketrygdeloven kan gi rett til pensjonsutbetaling i utlandet. 
Beholder jeg medlemskapet i folketrygden?
Hvis du flytter til et annet land, beholder du ikke medlemskapet i folketrygden, men du kan søke om frivillig medlemskap. Dette får du hvis du har minst 30 års botid i Norge etter fylte 16 år og minst ti av årene var umiddelbart før flyttingen til utlandet.


Kan jeg ta med gjenlevendepensjonen? 
Etter reglene i folketrygdeloven, kan du få med deg gjenlevendepensjonen fra folketrygden dersom du eller avdøde har minst 20 års botid i Norge mellom fylte 16 og 67 år. Dette gjelder uansett hvilket land du flytter til. Dersom botiden er kortere enn 20 år, men du har tilleggspensjon fra folketrygden, får du med deg denne og grunnpensjon etter like mange år som du får tilleggspensjon etter, uansett hvilket land du flytter til.

Bemerkning:
pkt. 1. fra NAV´s webside sier min kone IKKE har krav paa Gjenlevendepensjon
da jeg som minstepensjonist ble fratatt medlemskap i folketrygden da jeg flyttet ut i 2003.

pkt 2. fra NAV´s webside sier at min kone beholder retten til Gjenlevendepensjon da jeg har over 20 års botid i Norge mellom 16 år og fylte 67.

Meget forvirrende.  Hvilke av disse reglene er gyldige?


I følge skatteavtale mellom Brasil og Norge,for å unngå dobbeltbeskatning,skal Brasil i teori tilbakebetale meg 15% etter omtrent halvannet års ventetid. I mellomtiden,og med stadig økende leveomkostninger skal vi da kunne leve av R$ 44.- pp. eller ca NOK 115. pp. per dag.

Skattevesenet har innført umulige dokumentasjonskrav for å søke om fritak fra kildeskatten. Grunnet det enorme folketallet i Brasil samt et lavt utdannelsesnivå generelt,annsettes det ved alle offentlige kontorer, inkludert skattekontorene,funksjonærer med lav utdanning og meget begrenset handlingskraft. Snakker ingen andre språk og er stort sett overarbeidet med millioner av skattesaker. Disse funksjonærene har ingen ide eller interesse av Norske skattesystemer. Brasil har også store avstander, og snakker man ikke flytende Portugisisk må man også koste på seg både reisepenger, overnatting, tolk og advokat. Dette koster fort en månedslønn,noe vi slettes ikke har råd til. Uten videre språkkunnskaper samt dårlig helse, blir resultatet for de fleste at skattetrekket fortsetter i all evighet,mens prisene stiger og Norges griskhet fortsetter.

Jeg er av den formening at en pensjonsøking skulle baseres trinnvis,basert på pensjonens størrelse og ikke en fast prosentsats. 4% økning for en med høy pensjon kan vaere ok, men 4% til minstepensjonistene dekker ikke engang halvparten av økingen i leveomkostningene i Brasil. Mener det også er på tide at minstepensjonen økes nærmere minstelønnsnivået.

Da jeg forlot Norge i 2003 mottok jeg erklæring fra Skattevesenet at jeg var fritatt fra videre beskatning til Norge og fikk FRIKORT. Det ble ikke tatt noen forbehold om innføring av noen annen skatt i fremtiden. Innføring av 15% kildeskatt i 2010 er etter min mening intet annet enn kontraktbrudd. Vår grunnlov sier også at ingen ny lov skal ha tilbakevirkende kraft.

Jeg har ikke råd til privat helseforsikring og må benytte meg av den almindelige, gratis helsetjenesten som er tilgjengelig her,slik som den er. Privat helseforsikring på min alder ligger på ca R$ 1.500.- eller ca. NOK 4.000.- som jeg slettes ikke har råd til. Staten Sao Paulo som vi bor i,ligger, i sammen med Rio de Janeiro, 5 plasser høyere i leveomkostninger enn selv Oslo,så vi lever ikke i noen ´bananrepublikk´.

Det er heller ingen grunn til at noen regjering skulle kunne forlange at jeg skulle ha en lavere levestandard fordi jeg har inngått ekteskap over Norges grenser og skulle ventes å leve i ei stråhytte og spise bananer. Nettopp en av grunnene til at Norge har signert ´The Human Rights Charter´ i Strasbough, som forøvrig også sier at inget medlemsland av traktaten har rett til å frata en borgers eiendom ved flytting eller ekteskap over landegrenser
.
Videre nedjusteringer av minstepensjonen på basis av statistikk fra Verdensbanken over
leveomkostninger rundt om i verden vil TOTALT utrydde minstepensjonistene,ja her blir det snakk om ´genocide´ slik det ble innført under WWII for å utrydde jødene.

Er det et slikt rykte ett av verdens rikeste land ønsker å sitte igjen med?

Vennligst ta dette i betraktning før dere innfører nye uoverkommelige skatteregler i det nye budsjettet.


Med vennlig hilsen
--
Tore Christiansen
Minstepensjonist
Sao Paulo State – Brasil

No comments:

Post a Comment

Enter your comments here: