The Otium Post

The Otium Post

11/11/2014

Hadde jeg visst hva FRP sto for,hadde de ikke fått min stemme!




Mia Utheim Simonsen har alltid stemt på Frp. Men etter at statsbudsjettet ble laget frem, sier den uføretrygdede Farsundkvinnen «aldri mer.»
,
- Nå har jeg virkelig lært. Aldri mer Frp for meg. Slik avslutter Mia Utheim Simonsen ett innlegg på Frps Facebook-side.
Fremskrittspartiets politikere får nå gjennomgå i sosiale medier. Ikke minst rammes arbeids- og sosialminister Robert Eriksson av massiv kritikk for behandlingen av uføre. Etter et innlegg der statsråden forsøker å forsvare statsbudsjettets sosiale profil, koker det i kommentarfeltet.
 Flere sier rett ut at de tok feil av Frps retorikk om sosial rettferdighet. En av dem som nå har fått nok, er Farsundkvinnen. Hjemkommunen hennes har lenge vært en Frp-bastion.

Vil skremme uføre ut i jobb

- Jeg blir 59 år og har valgt Frp hele mitt liv, sier Mia Utheim Simonsen. Nå angrer hun og mener at partiet vil skremme uføre i jobb. Det er Frps budskap til landets uføre som har fått begeret til å flyte over for henne.
- Mitt høyeste ønske er å komme i jobb, men det finnes ikke en doktor i verden som kan reparere nakken min, sier den snart 59 år gamle kvinnen, som sitter på legekontoret da Aftenposten ringer.
Etter 27 år som eneste kvinne i produksjonshallen på det lokale aluminiumsverket, og noen år i heisekran, var det slutt. Kroppen tåler ikke mer.
- De sier at de er partiet for folk flest, men hvem er det, spør hun og legger til at «nå vil de ta fra folk som meg trygden. »
- Det er vel ikke det Regjeringen sier?
- Nei, men det er det de skremmer med. Det er det jeg reagerer på. Vi som ikke kan jobbe, skal skremmes til det, ellers mister vi trygd. Da må jeg begynne å stjele for å overleve.

Forstår hvorfor det rakner for Frp

Hun kan ikke begripe hva som har skjedd med partiet hun støttet, og forstår at de raser på meningsmålingene.
- Jeg tror det raknet for Siv da hun reiste med pengesekken for å kjøpe eiendommer i London, sier hun.
Det er flere enn Mia Utheim Simonsen som nå svikter Frp. Ulike meningsmålinger tyder på det. Mandag kveld kunne TV2 fortelle at Frp var nede på nitallet i deres siste meningsmåling.

En utfordring av uføre er skremt

Frp-nestleder Per Sandberg har to hovedforklaringer på at Frp sliter. Det ene er at det er «blitt etablert som en sannhet at hele budsjettet er usosialt». Det andre er at «eneste fokus» på hvem som tjener på lettelser i formuesskatten, er landets fem prosent mest formuende. Sandberg forsvarer kutt i barnetillegg til uføre og budsjettets oppfølging av uførereformen, men han merker at mange er usikre på hvordan uførereformen slår ut.

FOTO: Ørn E. Borgen
 Frps nestleder Per Sandberg beklager at Frp ikke har klart å tilbakevise en etablert sannhet om at budsjettet er usosialt.
- Jeg svarer på femti til hundre henvendelser hver dag, sier han og sikter til folk som tror de er rammet.
- Det er en kjempeutfordring i seg selv at folk der ute er skremt, sier Frp-nestlederen som beklager at partiet ikke har klart å tilbakevise usannheter om budsjettet.

Skryter av den sosiale profilen

Jeg står fast på at jeg aldri i mine 17 år i politikken har sett maken til budsjett med så bra sosial profil, sier han og ramser opp alt fra 300 millioner kroner til brukerstyrt personlig assistent for funksjonshemmede til reduserte bilavgifter.
Jeg står fast på at jeg aldri i mine 17 år i politikken har sett maken til budsjett med så bra sosial profil
Samtidig sier han at han vil være "bånn ærlig på at uføre med høy gjeld og uføre med høye barnetillegg" rammes av budsjettet. Selv om han bedyrer at "vi har ingen interesse av å kaste noen i rennestenen", mener han at kutt i barnetillegget er viktig både av hensyn til arbeidslinjen og av integreringshensyn.

Betydelig restarbeidsevne der ute

- Det har etablert seg en usannhet om at uføre ikke kan jobbe. En av tre kombinerer trygd og jobb. 22 prosent av dem som er hundre prosent uføre kombinerer jobb og trygd, påpeker han og sier at f.eks. mange som sitter i rullestol vil jobbe.
- Det er en betydelig restarbeidsevne der ute. Vi må sørge for at den tas ut. Det må ikke bli slik at uføre defineres som noen som ikke kan jobbe, sier han. Derfor mener han insitamentet til å jobbe bør økes. Samtidig si han at han er villig til å gå veldig langt for å tilrettelegge for at folk kan jobbe.

Ikke oversikt over alt

Sandberg mener det er viktig å kommunisere at «åtte av ti uføre kommer bedre ut». Konfrontert med at det tallet gjelder uførereformen alene, at noen av disse «åtte av ti» mister store summer i barnetillegg og at mange av dem opplever at en tilleggspensjon skattlegges hardere, svarer han bare at det sikkert er mye man ikke har oversikt over.
- Også i stortingsgruppen er folk i villrede, sier han om utslagene av uførereformen.

Folk flest – ikke rikingene

Sandberg mener mediene har utelatt å opplyse om at lettelser i formuesskatten ikke bare går til de fem prosent mest formuende, men også kommer små og mellomstore bedrifter, samt pensjonister og uføre til gode.
Sandbergs partifelle, Frp-nestor Carl I. Hagen, gir indirekte uttrykk for at fokus på skattelette til landets rikeste har skadet Frp.
- Dramatisk nedgang på meningsmålingene vil alltid bety at et parti må skjerpe seg, tenke nøye gjennom hva de har lovet velgerne og hvilken profil de har hatt overfor ulike grupper. Frp har i lang, lang tid vært partiet for folk flest, ikke for rikingene. Vi har vært opptatt av pensjonister, eldre og skattebetalere med vanlige inntekter, sier Frp-veteran Carl I. Hagen.
- Gjenspeiles dette i budsjettet som ble lagt frem 8. oktober?
- Det har jeg ikke noen kommentar til, sier Hagen.

No comments:

Post a Comment

Enter your comments here: