Til beskyttelse av utenlandspensjonistenes rettigheter iht.norsk lov samt demokrati for verdens befolkning.
For the protection of overseas pensioners rights in accordance with the Norwegian Constitution as
well as democracy for all citizens. WE ARE TOTALLY AGAINST TTIP and The New World Order. NWO
The Otium Post
04/08/2014
Enke tapte 200.000 kroner etter forvirrende Nav-brev
Enke tapte 200.000 kroner etter forvirrende Nav-brev
Enke Jorunn Eide-Fredriksen fikk 9000 kroner mindre i pensjon fordi
hun misforsto et Nav-brev. Nav selv mener innholdet er «forholdsvis
tydelig», men endrer rutinene.
Les brevet fra Nav til Eide-Fredriksen nederst i denne artikkelen.
Jorunn Eide-Fredriksen (69) fra Østerås i Bærum ble enke da mannen
gikk bort for to år siden. I den første linjen av brevet hun fikk fra
Nav etter mannens bortgang, stod det at pensjonen hennes hadde blitt
«omregnet med virkning fra 1. september 2011».
Eide-Fredriksen tolket brevet som noe positivt, midt i sorgen, og
trodde det ville innebære høyere pensjonsutbetalinger. Problemet var
imidlertid at utregningen bare gjaldt en del av hennes nye pensjon.
Litt lenger ned I brevet er det også nevnt at enken kunne søke om
såkalte «gjenlevenderettigheter», gjennom å fylle ut skjemaet som var
vedlagt.
69-åringen fant imidlertid ikke igjen begrepet
«gjenlevenderettigheter» i skjemaet, og skjønte derfor ikke at det var
relevant for henne. Har du eksempler på forvirrende brev fra Nav? Tips oss her!
Føler seg snytt
Da Eide-Fredriksen ikke foretok seg noe, gikk hun samtidig glipp av
9000 kroner i måneden før skatt, såkalt gjenlevendepensjon. Penger hun
hadde krav på som følge av mannens bortgang. – De pengene ville jeg brukt til litt flere reiser, hjelpe
barna litt med penger og leve et godt liv generelt, sier Jorunn
Eide-Fredriksen til NRK.
Etter flere klager har hun fått utbetalt en liten del av beløpet.
Likevel reagerer hun sterkt på at Nav nå bare etterbetaler for tre
måneder. Ifølge enken etterbetalte Nav tidligere for inntil tre år.
– De skyldte meg 200.000 kroner. Jeg har fått igjen 30.000 kroner, så
da kan du regne ut hva de skylder meg nå, sier Eide-Fredriksen.
Hun mener hun har blitt snytt for penger av Nav. – Dette er pensjon som tidligere ble beregnet automatisk,
inntil første januar 2011. Hvorfor Nav nå plutselig tenker at alle skal
kunne greie å regne det ut selv, skjønner ikke jeg, sier enken. Artikkelen fortsetter under bildet.
Nav: – Forholdsvis tydelig
Ytelsesdirektør Kjersti Monland har ansvaret for utbetalingene av
pensjonene til etterlatte over 67 år. Hun mener at Nav har gitt god
informasjon til Jorunn Eide-Fredriksen og andre i hennes situasjon.
Samtidig erkjenner hun at Nav kan forbedre brevene sine. – Burde Jorunn Eide-Fredriksen forstått dette brevet?
– Vi mener at vi gir god informasjon, men ser at den kunne vært enda
tydeligere. Derfor innfører vi nå en ordning der vi sender en påminnelse
en måned etter at vi har sendt det første brevet. I oppfølgingsbrevet
minner vi om at det må søkes om gjenlevendepensjon, sier Monland. – Hvorfor ikke skrive det ordentlig med en gang? – Vi skriver forholdsvis tydelig, og nå legger vi også ved en
veiledning til søknadsskjemaet i første utsendelse. Vi ser at vi kan
forbedre brevene våre, men inntil vi greier det, har vi bestemt at vi
sender en påminnelse.
Den såkalte gjenlevendepensjonen innebærer at tilleggspensjonen kan
økes, dersom den avdødes tilleggspensjon og den etterlattes, ganget med
en faktor, blir høyere enn den pensjonen etterlatte ville oppnådd alene. For kvinner som blir etterlatte kan dette bety mye, da de
ofte har vært hjemmearbeidende mens mannen har hatt mest betalt arbeid.
Dersom denne gruppen får en del av den avdødes tilleggspensjon, kan
det øke den etterlattes pensjon betraktelig. I Jorunn Eide Fredriksens
tilfelle dreide det seg om 9000 kroner mer hver måned, før
skattetrekket.
Pensjonsrådgiver Harald Engelstad har skrevet «Pensjonsboka». Han har
møtt mange som er i samme situasjon som Jorunn Eide-Fredriksen.
I likhet med den 69 år gamle enka trekker Engelstad fram Navs
rutineendring fra første januar 2011. Før dette fikk etterlatte over 67
år automatisk omregnet pensjonen.
– Det greide NAV å gjøre, uten noe knussel, i over 40 år. Nå har de innført en ny rutine, som går ut på at de bare omregner grunnpensjonen. i tillegg må den enkelte selv søke, for å se om de har rett på økt tilleggspensjon.
Engelstad mener i tillegg at brevet som nå sendes ut, er klønete formulert. – Følgen av denne nye rutinen er at et ukjent antall enker,
og noen enkemenn, ikke får det de har krav på og taper i pensjon hver
eneste måned.
– I tillegg så får de ikke etterbetalt mer enn tre måneder når de oppdager det, hvis
de oppdager det. Jeg vil går så langt som til å si at dette er egentlig
en form for statlig trygdemisbruk, når folk ikke får det de har krav
på, sier Engelstad.
Han mener Nav i denne saken har «gått over streken». Ifølge Engelstad
må endringen som skjedde første januar 2011 omgjøres, og alle saker som
har oppstått i etterkant behandles på nytt.
I tillegg forlanger han at både grunnpensjon og tilleggspensjonen bør bli behandlet automatisk. – Dette er en form for prinsipprytteri, som ikke kan
forsvares. Jeg kan ikke se en eneste grunn til at Nav skulle innføre
denne nye rutinen.
– Følte meg som null og niks
Eide-Fredriksen selv sier at hele prosessen med å klage på vedtaket har fått henne til å føle seg dårlig behandlet.
Hun beskriver en «vegg av saksbehandlere», som i liten grad har hørt på hennes argumenter. – Jeg synes definitivt at Nav har gjort feil. Jeg er også
veldig irritert fordi jeg vet at dette må gjelde veldig mange andre
også, som heller ikke har fått med seg denne lille vrien Nav har gjort,
sier enken.
Hun forteller videre at den første henvendelsen hun sendte til Nav om
saken, ikke ble regnet som en klage. Da hun ringte Nav for å purre på
henvendelsen sin, ble hun fortalt at grunnen var at brevet ikke var
merket med «Klage», øverst, slik reglene tilsa. – På den siste klagen da fikk jeg bare et svar om at Nav ikke
kunne se at de hadde gjort noe feil. Jeg mener at de har forsømt sin
opplysningsplikt, sier enken.
Totalt har Nav sendt rundt 60.000 slike brev til etterlatte over 67 år. Rundt 37.000 har svart med å søke om mer pensjon.
– Det kan være gode grunner til at folk ikke søker. Det kan være at
de ikke har rettigheter, og selv vurderer det slik at de ikke har det,
sier Monland i Nav.
Hun legger samtidig til at brevet enken sendte første gang nå vil bli behandlet som en klage. – Det betyr at vi behandler saken på nytt. Det kan ta inntil
seks måneder, men kan også gå raskere, dersom vi har de opplysningene vi
trenger.
Monland sier formuleringen «som følge av
dette er din pensjon omregnet» bare gjelder enkens opptjente
tilleggspensjon, ikke gjenlevendepensjonen. Hun innrømmer samtidig at
dette kan misforstås.
– Vi ønsker jo å være tydelige i vår kommunikasjon, så vi har startet
å sende ut en påminnelse. Slik er vi sikret at gjenlevenderetten og
søknaden om det, blir forstått.
Monland forklarer at den nye ordningen om at man må søke om gjenlevendepensjon har kommet som en følge av pensjonsreformen.
– Nav har ikke informasjon som gir et fullt ut godt nok grunnlag i
sakene til å foreta en sånn beregning uten å få inn
tilleggsopplysninger, sier hun. – Men før så skjedde det automatisk. Hva er forskjellen på før og nå?
– Da skjedde det automatisk når du fikk alderspensjon og da ble
beregningene gjort med det utgangspunktet vi hadde eller vi ba om
tilleggspensjon. – Hva tenker du om at eldre kvinner rammes hardest av endringene og Navs informasjonspolitikk? – Vi ser at de som oftest får gjenlevendepensjon, fortsatt er
kvinner. Vi jobber for å bedre informasjonen vår og hvis det er sånn at
du et øyeblikk lurer på om du har en rettighet, så er det viktig å ta
kontakt med NAV.
No comments:
Post a Comment
Enter your comments here: