The Otium Post

The Otium Post

06/12/2013

Utslag av forskjellige minimumsskattenivaa i Brasil og Norge

En minstepensjon med full pensjoner har ikke tilstrekkelig til å leve av i Norge,selv om
man har gratis medlemskap i Folketrygden og gratis medisiner,og dessuten ekstra støtte
muligheter fra velferdskontoret med lua i hånden hvis du holder på å fryse ihjel og ikke
kan betale strømregningen.

Det var en av grunnene til at jeg etter å ha giftet meg i Norge med Brasiliansk dame
besluttet å flytte til Brasil i 2003,kalkulert på dagens pensjonsnivå og forutsigbarhet.

Hele 7 år deretter blir min allerede reduserte minstepensjon (grunnet alder) redusert
ytterligere ved igangføringen av 15% kildeskatt som jeg forgjeves har sloss mot i de
siste 4 årene mens pengene forsvinner ved opptak av dyre lån og økende leve
omkostninger.

Ingen ser ut til å ha tatt i betraktning den store forskjellen i minstefradragene mellom
Brasil og Norge,dette kommer OGSå nå til fradrag av min pensjon.
Min minstepensjon skattes i Brasil til 27.5% mens den er 0 i Norge.

Det betyr et totalt skattetrekk på 42.5% fra en MINSTEPENSJON !!
Da sitter vi igjen med NOK 6.600.- å leve av for meg og min kone.

Om de Brasilianske skattemyndighetene i det hele tatt til slutt blir enig i skatteavtalen
med Norge vil det minst ta 2 år.  I mellomtiden må jeg fortsette å ta opp dyre lån for
å dekke de mest nødvendige utgifter.

I følge gjensidig skatteavtale med Brasil så KAN Norge beskatte min
pensjon i Norge.



Article 25 i avtalen er så finurlig formulert at den er vanskelig å forstå, men håper
det betyr at vi gjensidig skal akseptere hverandres minsteskattenivå slik at "a national
shall not in Brazil,be subjected to any taxation or any requirements in connected therewith
which is more burdensome than it would have been in that other state, Norway,under the
same circumstances."

Med andre ord "En minstepensjonist er en minstepensjonist,uansett bostedsland"  Ingen
grunn til at man skulle måtte leve i ei stråhytte og ete bananer fordi man har flyttet til
Brasil. Man skal ha rett til den normale levestandard man hadde i sitt opprinnelige hjemland.













No comments:

Post a Comment

Enter your comments here: