The Otium Post

The Otium Post

17/09/2014

Statens diskriminering av eldre i Norge og utlandet.

                                    


NOR-ALLIANSEN
Fra: Oluf A Martins

Leder

Til/To,Kopi til/Copy to:
Marius Reikeraas,
NorAlliansens globale nettverk/samarbeidspartnere


 

Statens diskriminering av eldre i Norge og utlandet.
 

Eldres rettigheter

1. Den årlige underreguleringen på 0,75 % i forhold til vanlige lønnsmottakere bør fjernes fordi tapet over pensjonistårene akkumuleres, noe som betyr at over tid gir dette utslag i en urimelig forverring av levestandarden for pensjonister - en pensjonsavkorting på ca. NOK 250.000,- i løpet av ca. 20 år. Betyr dette at Stortinget mener at pensjonister ikke trenger kompensasjon for inflasjonen på samme måten som lønnsmottakere?


2. Trygdeavgiften bør senkes for pensjonister. Økningen fra 3 til 4,7 %, samt den ytterligere økningen på 0,4 % fra 2014, til sammen 5,1 % har og vil gi en skatteøkning til pensjonistene som må betegnes som svært uheldig og urettferdig sammenlignet med lønnsmottakere som totalt betaler 8,2 % for både helse- og pensjonsforsikring.


Avgiften er 9,1 % for frivillig medlemskap i folketrygden for utvandrede pensjonister som for eksempel har emigrert til lavkostlandet Thailand der sykehusbehandling bare koster en brøkdel av tilsvarende behandling i Norge. Disse frivillige medlemmene får heller ikke full dekning for sine helseutgifter i forhold til de som er bosatt i Norge. Alternativt bør satsene og grensene for skattefradraget for pensjonistene øke mer enn det inntektsutviklingen skulle tilsi.


En diskriminerende praktisering av NAV tjenester til eldre i forhold til lønnstakere er stadig nevnt i media. Et eksempel er tilskudd/hjelp fra NAV til foreldre med barn som trenger oppfølging døgnet rundt. Pårørende til eldre/uføre personer har ikke denne tilsynsrettigheten.


 

3. Prosentsatsen for minstefradraget og øvre grense bør være den samme for pensjonsinntekt som for lønnsinntekt. Budsjettet for 2014 går motsatt vei. Dette er en forskjellsbehandling av vanlige pensjonister som etter å ha gått av med pensjon maksimalt må nøye seg med 2/3 av den inntekt de hadde som lønnsmottakere. Vi er oppmerksom på at pensjonister ikke har utgifter i forbindelse med sitt arbeidsforhold,men dette blir utlignet med større utgifter til helse/medisiner.


4.Folketrygdens grunnbeløp - G, er i dag avhengig av sivilstand, og blir redusert til 90 % i neste års budsjett dersom begge ektefeller mottar alderspensjon fra folketrygden. Det er en myte at pensjonister har mindre utgifter enn yrkesaktive. Samtidig vil vi oppfordre regjeringen til at denne reduksjonen bortfaller helt umiddelbart. Det er ingen ting som tilsier at man trenger å bruke inntil fire år på en slik avkortning.


Finansiering av øket minstepensjon gjennom økte skattesatser for andre pensjonister kan vi heller ikke se at myndighetene har hjemmel til - hvis vi ser bort fra ikke-juridiske bindende avtaler med partene i arbeidslivet som ikke har som oppgave å ivareta interessene til pensjonistene - i utlandet og i Norge.


5. Kildeskatten:
Denne "skatten" på 15 % blir trukket fra alle pensjoner som sendes til utenlansdboende pensjonister
 som har valgt å tilbringe sine siste år i et varmere klima i et land der en kan overleve på en liten pensjon. Vi kaller den en årlig straffeavgift på utflytting. Vi gjør oppmerksom på at Norge gir ikke noen form for gjenytelse for denne avgiften (skatten). Den er med andre ord en ren konfiskering av opparbeidede rettigheter. 
 
En minstepensjonist i Norge betaler ingenting i skatt eller for medlemskap i Nav. Hvis han flytter til utlandet,blir han ilagt 15 % kildeskatt, og må betale 9,1 % av sin bruttoinntekt for å få norsk helsedekning, altså nærmere 25 % skatt. Men KUN hvis han registrerte seg opp til 3 mndr. etter utflytting. Dersom han har noe igjen, vil landet han bor i skattelegge dette etter reglene der. 

6. Rettsregler for skattemessig utflytting (emigrasjon) til utlandet, (1+3  års-regelen)

Skatteetaten har ikke fått samme beskjed som Stortinget fikk i forkant (eller som premiss) for den såkalte «fireårsregelen» nemlig at Norge hadde klare regler for skattemessig innvandring, men at tilsvarende entydige regler ikke fantes for skattemessig utvandring.

Men slik Finansdepartementet uttrykte det i Ot. Prp. Nr 42 (2002 - 2003) er det vel neppe noen tvil om at Stortinget aldri har ment å diskriminere utvandrerne i forhold til innvandrerne når de skriver:

"2.2.3 Opphør av skattemessig bosted i riket, 2.2.3.1 Emigrasjon. Skatteloven har ingen bestemmelser om opphør av skattemessig bosted i forbindelse med utflytting. Skattemessig utflytting formuleres i praksis som det motsatte av innflytting: en persons skattemessige bosted i Norge opphører når vedkommende tar fast opphold i utlandet og har til hensikt å bli der ikke bare midlertidig (varig opphold i utlandet/emigrasjon).

Hensikt om å ta varig opphold i utlandet foreligger når vedkommende har brutt sin faste tilknytning til Norge. I Ot. prp. nr 86 (1997-98) side 33 er det i omtalen av emigrasjon uttalt at: «... det i hvert enkelt tilfelle må vurderes om vedkommende etter en helhetsvurdering har brutt tilknytningen til Norge. Ved vurderingen legges det blant annet vekt på om vedkommende beholder eiendom som kan tjene som bolig i Norge, hvor familien bor og lengden og hyppigheten av opphold i Norge. Det er en forutsetning for emigrasjon at vedkommende oppholder seg i utlandet"

Etter vår mening er dette et brudd på inngåtte skatteavtaler.

Når pensjonistorganisasjonene går sammen om å anbefale at over 1 million pensjonister med familie ved neste valg stemmer på det/de partier som programfester at de vil reversere den ovenfornevnte diskrimineringen av pensjonister, vil dette avgjøre resultatet av neste års lokalvalg og stortings valget om tre år.

Jeg viser for øvrig til ubesvart eller ufullstendig besvart korrespondanse med Finansdepartementet fra de siste tre årene. Jeg går ut ifra at både våre brev og svarene er journalført av departementet.



Med vennlig hilsen



    Oluf A. Martins - Leder

    for: NorAlliansen- The Northern Alliance Global (NAG)
    The Global Organization for Scandinavian Expatriates.


    ___________________________________


    Kommentar


    Baade Erna Solberg,Siv Jensen, samt andre Regjerings og Stortingsmedlemmer har blitt sendt denne lenken til en supplerende post i The Otium Post.

    Regjeringen vurderer kildeskatten

    Det er nok etniske minstepensjonister som nå får lide for den tøylesløse innvandringspolitikken til AP over mange år. Grunnet mye arbeidsledighet i denne gruppen som gjennomsnittelig har lav eller ingen utdanning,ender de også opp med minstepensjon som holdes lavere enn ansvarlig. Det skulle ha vært laget en separat ordning kalt «innvandringspensjon»,da de fleste ikke vil ha oppnådd minimums botid i Norge.  Det er en skam at etniske minstepensjonister med full botid skal lide for det.

    Det kan være seg husmødre som har stelt for familien hele sitt liv, eller private næringsdrivende som har hatt tilstrekkelig omsetning til å ikke ha vært noen byrde for samfunnet,men tvert om har tilført staten skatter og avgifter. Da de ikke har hatt noen overskudd,har det heller ikke vært adgang/mulighet til å trekke pensjonsinnbetaling fra regnskapet,og man ender til slutt opp som minstepensjonist,som i mitt tilfelle.


    JEG mener selv at minstepensjonen absolutt burde økes til et levelig nivå.  Mener også at minstepensjonister som bosetter seg i andre land av en eller annen god grunn,skulle kompenseres for deres tap av gratis medlemskap i folketrygden, gratis medisiner o.s.v. I utlandet påløper det store utgifter til privat helseforsikring,og som regel blir det til at man går foruten. De skulle også beholde sin rett til å benytte minsteskatt fradragsregelen. Som det er,er ALLE  rettigheter som tilkommer minstepensjonistene bosatt i Norge,fratatt samme,bosatt i utlandet.

    Det skal bli spennende å see om våre gjentatte henvendelser om fjerning av kildeskatten får noen innflytelse på regjeringens vurderinger.

    Administrator
    THE OTIUM POST



                                                             Pageviews since Nov 2013















      No comments:

      Post a Comment

      Enter your comments here: