The Otium Post

The Otium Post

29/11/2013

Kildeskattens anvendelse for pensjonister bosatt utenfor Norge

Attention: Statsminister Erna Solberg 

Attention: Finansminister Siv Jensen

 

Dere har begge lovet aa gjoere en grundig gjennomgang vedr. kildeskattens annvendelse for pensjonister bosatt baade innenfor og utenfor EU,og avventer med spenning deres avgjoerelse.

AP har meget behendig fjernet uttrykket ´minstepensjonist´ fra deres politiske korrekte vokabulaer, noe som har faatt katastrofale foelger for de svakeste i samfunnet,minstepensjonistene bosatt I utlandet. Jeg giftet meg i Norge med en Brasiliansk statsborger og av hennes familiehensyn valgte aa bosette oss i staten Sao Paulo,Brasil,og er saaledes ingen ´skatteflyktning´. Min tidligere, avdoede kone var Engelsk statsborger og vi var bosatt i England i flere aar uten forfoelgelse av skattevesenet.


Som minstepensjonist i Brasil er jeg frattatt ALLE rettigheter og har siden 2010 blitt tvangstrukket 15% av min allerede avkortede pensjon grunnet at jeg ble ´foedt for tidlig´ foer Folketrygdens stiftelse i 1967. Jeg er ogsaa fratatt gratis medlemskap i Folketrygden samt retten til aa benytte meg av minstefradragsbeloepet. Jeg faar utbetalt NOK 9.200.- etter trekk av 15% kildeskatt,som vi begge skal kunne leve av. I foelge skatteavtale mellom Brasil og Norge,for aa unngaa dobbeltbeskatning, skal Brasil i teori tilbakebetale meg 15% etter omtrent halvannet aars ventetid. I mellomtiden,og med  stadig oekende leveomkostninger skal vi da kunne leve av R$ 44.- pp. per dag eller ca NOK 115. pp. per dag.


Grunnet det enorme folketallet i Brasil samt et lavt utdannelsesnivaa generelt,annsettes det ved alle offentlige kontorer, inkludert skattekontorene,funksjonaerer med lav utdanning og meget begrenset handlingskraft. Snakker ingen andre spraak og er stort sett overarbeidet med millioner av skattesaker. Disse funksjonaerene har ingen ide eller interesse av Norske skattesystemer. Brasil har ogsaa store avstander og snakker man ikke flytende Portugisisk maa man ogsaa koste paa seg baade tolk og advokat. Dette koster fort en maanedsloenn,noe vi ikke har raad til. Uten videre spraakkunnskaper samt daarlig helse blir resultatet for de fleste at skattetrekket fortsetter i all evighet,mens prisene stiger og Norges griskhet fortsetter.


Jeg er av den formening at oekinger i grunnbeloepet skulle baseres paa pensjonens stoerrelse og ikke en lik prosentsats. 4% oekning for en med hoy pensjon kan vaere ok, men 4% til minstepensjonistene dekker ikke engang halvparten av oekingen I leveomkostningene i Brasil. Mener det ogsaa er paa tide at minstepensjonen oekes naermere minsteloennsnivaaet. 


Da jeg forlot Norge i 2003 mottok jeg erklaering fra Skattevesenet at jeg var fritatt fra videre beskatning til Norge og fikk FRIKORT. Det ble ikke tatt noen forbehold om innfoering av noen annen skatt i fremtiden. Innfoering av 15% kildeskatt i 2010 er etter min mening intet annet enn kontraktbrudd. Vaar grunnlov sier ogsaa at ingen ny lov skal ha tilbakevirkende kraft.

Jeg har ikke raad til privat helseforsikring og maa benytte meg av den alminnelige gratis helse tjenesten som er tilgjengelig her,slik som den er. Privat helseforsikring paa min alder (80) ligger paa ca R$ 1.500.- eller ca. NOK 4.000.- som jeg slettes ikke har raad til. Staten Sao Paulo som vi bor i,ligger, i sammen med Rio de Janeiro, 5 plasser hoyere i leveomkostninger enn selv Oslo,saa vi lever ikke i noen ´bananrepublikk´.


Det er heller ingen grunn til at noen regjering skulle kunne forlange at jeg skulle ha en lavere leve standard fordi jeg har inngaatt ekteskap over Norges grenser og ventes aa leve i ei straahytte og spise bananer. Nettopp en av grunnene til at Norge har signert The Human Rights Charter I Strasbough, som foroevrig ogsaa ogsaa sier at inget medlemsland av traktaten har rett til aa frata en borgers eiendom ved flytting eller ekteskap over landegrenser.


Videre nedjusteringer av min minstepensjon paa basis av statistikk fra Verdensbanken over leve omkostninger rundt om i verden vil TOTALT utrydde minstepensjonistene,ja her blir det snakk om ´genocide´ slik det ble benyttet av Tyskerne under WWII for aa utrydde joedene. Er det et slikt rykte ett av verdens rikeste land oensker aa sitte igjen med?


Ser heller ingen grunn til at ´minstepensjonistene´skulle behandles som en ´paria rase´,der de fleste har arbeidet like hardt i deres noterte ´opptjeningstid´ som alle andre. usmoedre/foreldre som har tatt ansvaret for oppdragelse av barn,vedlikehold av hus og hjem samt de mange selvstendige naerings drivende,baade person og firma som aldri ble millionaerer av sin ide, men som heller aldri laa noen til byrde og stort sett levde sine liv fra haand til munn. Det Norske skattesystemet tillater kun pensjonssparing fra overskudd i forretningen og da et stort anntall naeringsdrivende blir null skatteytere,blir det ingen anledning til noen pensjonssparing. 


England har et mere fornuftig system hvor man kan skaffe seg et CONTRIBUTION CARD hvert aar som man klistrer inn ´pensjonsfrimerker´ hver maaned som man kan kjoepe paa postkontoret. I slutten av aaret sendes kortet til ´National Insurance´kontoret som sender ett nytt kort for det kommende aaret. Siden utbetales pensjon i henhold til antall aar man har gjort innbetalinger. Jeg mener minstepensjonssatsene boer oekes betraktelig for aa sikre et anstendig levesett for de svakeste i vaart samfunn som tross alt har vaert med paa aa bygge opp den rike oljenasjonen vi er idag. Mange av oss tok ogsaa paa oss store ansvar for landet i de fem lange krigsaarene fra 1940- 1945. Seilte selv ut i den Norske handelsflaaten som 16 aaring i 1949 for aa hjelpe til med oppbyggingen av landet etter krigens raseringer. Men det er jo en glemt historie.....

Betegnelsen ´minstepensjonist´ e.l. burdre gjeninnfoeres for a skape et tydelig skille med ´vanlige´ pensjonister over skattegrensen. Her kunne man ogsaa gjoere unntak for ´etniske´ minstepensjonister som har avtjent sin fulle botid i Norge. Det er rene daarskapen aa inkludere minstepensjonistene i trekk av kildeskatt ´for aa unngaa uthuling´ av skattesekken. Ved aa frata minstepensjonistene bosatt i utlandet, ALLE rettigheter,sparer staten milliarder jo flere som forlater landet. Rent logistisk,koster det ogsaa mere enn det smaker da man snakker om et beskjedent anntall borgere med minimal pensjon som til- og med skal avregnes hvert aar med utenlandske skattemyndigheter for aa unngaa dobbelt-beskatning. 

GLEM SKATT FOR DE SOM FALLER UNDER SKATTEGRENSEN og send oss Frikort og fast utfylt Selvangivelse on noedvendig.

Vennligst ta dette i betraktning foer dere innfoerer nye uoverkommelige skatteregler.


Tore Christiansen
Minstepensjonist
Sao Paulo State – Brasil


P.S. See vedhengte statistikker over leveomkostningene rundt om i verden.
Norge ligger faktisk fem plasser LAVERE enn baade Sao Paulo og Rio de Janeiro,Brasil.


No comments:

Post a Comment

Enter your comments here: